Pravilo savršene prehrane ne postoji

Pravilo savršene prehrane ne postoji! Svi smo specifične jedinke s jedinstvenim genetskim kodom izloženi različitim vanjskim uvjetima života, stoga ne postoji dobitna kombinacija hrane koja će svima jednako dobro odgovarati.

Postoje utvrđene prehrambene smjernice te osnovni principi pomoću kojih pojedinac može optimizirati svoju prehranu te je nazvati „zdravom“ jer će od nje imati višestruke zdravstvene pozitivne učinke te što bolje iskoristiti vlastiti genetski potencijal.

Obroci figurativno predstavljaju “tanjure“, a svaki tanjur je podijeljen na nekoliko komponenti.  Za svaku komponentu  tanjura ponuđen je širok raspon opcija i kombinacija namirnica. Koje komponente „tanjura“ odabrati, koliko će bit komponenti „tanjura“ te koje količine za svaku komponentu „tanjura“ će se koristiti, ovisi o obroku (doručak, ručak, večera, međuobroci).

Ovakvim načinom prehrane može se svaki dan prilagoditi prehranu ne samo s obzirom na nutritivne potrebe, već i odabrati ono što se jede prema preferenciji, što je u kući dostupno ili financijski prihvatljivo. Preporuka je uvrstiti u izbor nutritivno bogatiju hranu te zadovoljiti osnovnu preporuku kod slaganja obroka: RAZNOLIKOST, UMJERENOST i RAVNOTEŽU!

https://zivjetizdravo.eu/wp-content/themes/shapely/assets/videos/zz-video-720.mp4

Potrebne količine hrane jednostavno možemo procijeniti pomoću naše šake.

Primjer nutritivno izbalansiranog doručka za nadolazeće toplije dane: Poširano jaje s avokadom, kruhom cjelovitog brašna i sjemenki uz voće.

RAZNOLIKOST –  u svoju prehranu treba uključiti sve grupe namirnica kako bi zadovoljili naše fiziološke prehrambene potrebe. Nastojimo unijeti sve esencijalne tvari kako bi naše tijelo moglo funkcionirati.

UMJERENOST – se odnosi na unos energije, masti, dodanog šećera, soli i alkohola. Pojedinac koji ne želi povećati svoju tjelesnu masu, a jede mnogo voća, povrća, cjelovitih žitarica, orašastih plodova… ukoliko i s tom nutritivno bogatijom i zdravijom hranom unosi više kalorija nego što ih potroši, njegova kilaža će se povećati.

RAVNOTEŽA – Niti jedna namirnica nije zabranjena! Čovjek u svojoj prehrani može uključiti apsolutno sve namirnice. Razlika između pravilne i nepravilne prehrane jest koliko često i u kolikim količinama se pojedine namirnice jedu. Na temelju unesene vrste i količine hrane postižemo pozitivan utjecaj na hormonsku ravnotežu što je upravo ono čemu težimo u prehrani.

 

Petra Brok, mag. nutr.

ZAVOD ZA JAVNO ZDRAVSTVO ZADAR
Služba za javno zdravstvo
"Savjetovalište za prehranu"

Telefon: 023/ 643-338

E-mail: savjetovaliste.prehrana@zjz-zadar.hr