Protokol o postupanju u školi s učenicima oboljelima od šećerne bolesti
Pravo na zdravlje jedno je od temeljnih prava djeteta. Ostvarivanje tog prava mora biti omogućeno i tijekom boravka djeteta u školi.
Ovaj protokol definira sigurnu školsku okolinu u slučaju učenika oboljelih od šećerne bolesti kako bi se:
- omogućila redovita terapija i kontrola bolesti
- spriječile moguće situacije povećanog rizika za zdravlje i život učenika
- utvrdili postupci i obveze svih sudionika (učitelji, stručni suradnici, roditelji, školski liječnik)
Cilj svih aktivnosti je stvaranje uvjeta kako bi i učenik sa šećernom bolešću aktivno i potpuno ravnopravno sudjelovao u odgojno-obrazovnom procesu kao i ostala, zdrava djeca.
ŠEĆERNA BOLEST
Šećerna bolest (lat. Diabetes mellitus) je kronična metabolička bolest karakterizirana kontinuirano povišenim vrijednostima glukoze u krvi (GUK). Uzrok visokih vrijednosti glukoze je nedostatak hormona inzulina ili neosjetljivost perifernih tkiva na normalne razine tog hormona. Inzulin je hormon gušterače koji omogućava ulazak glukoze u stanice gdje se njezinom razgradnjom oslobađa energija za životno važne kemijske procese.
Najčešći oblici šećerne bolesti:
- tip 1 – u pravilu se javlja kod djece i mladih, gušterača ne proizvodi inzulin, sintetski inzulin neophodan u liječenju
- tip 2 – učestaliji kod starijih i pretilih osoba (u posljednje vrijeme i kod pretilih adolescenata), gušterača proizvodi nedovoljnu količinu inzulina, sintetski inzulin nije neophodan u liječenju
Komplikacije šećerne bolesti mogu biti akutne i kronične.
Akutne komplikacije su poremećaji metabolizma nastali zbog izrazito niskih (hipoglikemija) ili visokih (hiperglikemija) vrijednosti glukoze u krvi. Akutne se komplikacije mogu pojaviti u djeteta i u školi.
Kronične komplikacije nastaju kao posljedica dugogodišnjeg djelovanja visokih razina šećera u krvi na krvne žile i živce, što može dovesti do oštećenja bubrega, očiju, srčanog mišića itd.
SIGURNA ŠKOLSKA OKOLINA ZA UÄŒENIKA DIJABETIÄŒARA
Tijekom boravka u školi učenik sa šećernom bolešću izložen je različitim čimbenicima koji utječu na trenutnu razinu šećera u krvi:
- uzimanje obroka, izlučivanje hormona stresa - porast GUK-a
- uzimanje terapije (inzulin), tjelesna aktivnost - snižavanje GUK-a
Prva razina djelovanja: osnovni preduvjeti
POSTUPCI:
- Roditelji učenika oboljelog od šećerne bolesti trebali bi pružiti potpunu informaciju o zdravstvenom stanju svoga djeteta razredniku i/ili stručnim suradnicima kako bi škola na vrijeme poduzela daljnje aktivnosti u cilju zaštite zdravstvenog stanja dotičnog učenika.
- Nakon saznanja o novooboljelom učeniku, stručni suradnici škole trebaju obavijestiti nadležnog školskog liječnika te roditelje uputiti na savjetovanje u školsku ambulantu (ukoliko to roditelji nisu već sami učinili).
- Školski liječnik će na zahtjev ravnatelja provesti edukaciju učitelja i učenika o šećernoj bolesti, dogovoriti osiguranje primjerenih obroka te po potrebi kontaktirati pedijatra-endokrinologa.
- Povjerenstvo za utvrđivanje psihofizičkog stanja djeteta (stručni suradnici, učitelj, školski liječnik) će pratiti oboljelog učenika (zdravstveno stanje i mogućnost svladavanja gradiva) i, ako se ukaže potreba, predložiti primjereni oblik školovanja (individualizirani postupci).
Druga razina djelovanja: svakodnevne aktivnosti u praćenju učenika dijabetičara
- POSTUPCI:
- osigurati uvjete privatnosti za mjerenje GUK-a
- podsjećati učenika na redovno mjerenje razine šećera u krvi (i prekontrolirati izmjerene vrijednosti)
- uzimanje obroka (prema potrebi djeteta)
- omogućiti korištenje toaleta (prema potrebi djeteta)
- pojačati nadzor nad učenikom tijekom pisanja testova i ispitivanja (situacije povećanog stresa)
- pojačati nadzor nad učenikom na satu TZK
- osigurati odlaganje infektivnog materijala (vatice, lancete, test-trake)
- redoviti kontakt s roditeljima
- održavati redoviti kontakt sa školskim stručnim suradnicima
Treća razina djelovanja: postupci u slučaju akutnih komplikacija (hiperglikemija, hipoglikemij TKO: pedagog, logoped, ravnatelj
HIPERGLIKEMIJA Hiperglikemija je stanje visokih vrijednosti glukoze u krvi (izmjerena vrijednost 15 mmol/l i više) Uzroci mogu biti:
- nedostatna doza inzulina
- obilan obrok bogat ugljikohidratima
- stresna situacija
- povišena tjelesna temperatura
Simptomi i znaci hiperglikemije:
- jaka žeđ
- učestalo mokrenje
- suha koža
- slabija koncentracija
- razdražljivost
- letargija
Što učiniti:
- rehidracija: dijete treba popiti 1-2 čaše vode (ne soka!),
- kontaktirati roditelje: ev. dogovor o primjeni inzulina
- ponovna kontrola GUK-a
HIPOGLIKEMIJA
Hipoglikemija je stanje niskih vrijednosti šećera u krvi- GUK ispod 4 mmol/l
Uzroci mogu biti:
- prevelika doza inzulina
- nedovoljan unos hrane
- pojačana tjelesna aktivnost
Simptomi i znaci blage do umjerene hipoglikemije:
- osjećaj gladi
- znojenje
- bljedilo
- glavobolja
- bol u trbuhu
- drhtanje
- razdražljivost
- ubrzano kucanje srca
- ubrzano disanje
- nerazumljiv govor
- NE OSTAVLJATI DIJETE BEZ NADZORA
Dati djetetu:
- 2-3 tablete glukoze u količini koja će osigurati 15 g jednostavnih(brzodjelujućih) ugljikohidrata
ili
- 2-3 žličice meda/šećera/džema
Ili
- čašu voćnog soka
- Nakon 10-15 minuta ponovno izmjeriti razinu glukoze u krvi
- Ukoliko je razina šećera i dalje niska, ponoviti postupak
- Ukoliko se razina šećera vraća u normalne vrijednosti, djetetu dati obrok bogat složenim ugljikohidratima (npr 30 g crnog kruha, kolač, tjestenina)
Simptomi i znaci teške hipoglikemije:
- jaka dezorijentiranost
- poremećaji svijesti
- nemogućnost gutanja
- grčevi skeletnih mišića
- napadaji nalik epileptičnima
- gubitak svijesti
Što učiniti?
- Ako je učenik ostao bez svijesti, potrebno mu je odmah pružiti prvu pomoć: osloboditi mu dišne puteve, postaviti ga u bočni položaj te pozvati hitnu pomoć i roditelje.
Postupanje sukladno ovom protokolu trebalo bi:
- omogućiti normalne, svakodnevne učenikove aktivnosti (uz kontrolu bolesti i uzimanje terapije)
- sudjelovanje u svim školskim aktivnostima)
- prepoznavanje prvih znakova poremećaja zdravstvenog stanja
- brzo djelovanje i sprječavanje težih komplikacija.